Zduńska Wola

szukaj w serwisie
zaloguj Przypomnij dane

Wiadomości / Spoza powiatu

Ustaw mniejszą czcionkę
Ustaw standardową czcionkę
Ustaw większą czcionkę
Kliknij, aby zobaczyć powiększenie

Sprzeciw wobec likwidacji peronów na linii kolejowej 146

Redakcja, 03.01.2017, 20:43

Czytelnicy zamieścili 1 komentarz
1

Zduńskowolskie Wieści Kolejowe wystosowały pismo do Marszałków województw łódzkiego i śląskiego wobec planowanej likwidacji peronów na linii kolejowej 146.

← REKLAMA

Szanowni Panowie Marszałkowie

W ostatnich tygodniach szerokim echem wśród społeczności lokalnej z terenu pogranicza województw łódzkiego i śląskiego, a także lokalnych i branżowych mediów
odbiła się sprawa planowanej likwidacji przez PLK S.A. Infrastruktury pasażerskiej na linii kolejowej 146 Chorzew Siemkowice - Wyczerpy. Likwidacja miałaby nastąpić w roku 2017, podczas planowanej modernizacji w/w linii. Została podjęta masowa akcja społeczna z udziałem stowarzyszeń, samorządów szczebla gminnego oraz powiatowego, a także mieszkańców, mająca na celu zmianę decyzji zarządcy infrastruktury.

Niestety z ubolewaniem przyjmujemy fakt, że Panowie Marszałkowie nie poparli oddolnej inicjatywy społecznej, mającej na celu zapobieżeniu likwidacji infrastruktury pasażerskiej, stanowiącej integralny element linii kolejowej 146. Brak aktywności w tej kwestii jest wyrazem pogardy i lekceważenia opinii społecznej oraz woli lokalnej społeczności. Jest wyrazem urzędniczej buty i braku szacunku dla idei małych ojczyzn i patriotyzmu lokalnego.

Bezprecedensowa akcja likwidacji infrastruktury pasażerskiej, będącej integralną częścią linii 146 doprowadzi do dalszej degradacji społecznej obszarów bezpośrednio ciążących do tej linii. Mieszkańcy tych zostaną trwale pozbawieni możliwości cywilizowanego transportu do szkół, czy zakładów pracy. Trudno bowiem spodziewać się w razie potrzeby szybkiej odbudowy zlikwidowanych elementów infrastruktury służącej obsłudze pasażerów.

Szanowni Panowie Marszałkowie, zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem odpowiedzialni jesteście za organizacje i finansowanie kolejowych przewozów pasażerskich o charakterze lokalnym i regionalnym, także tych na pograniczu województw. To na Was Panowie Marszałkowie ciąży odpowiedzialność i obowiązek
zapewnienia równych szans rozwoju dla wszystkich mieszkańców zarządzanych przez Panów województw. Regiony to nie tylko Łódź i Katowice i potrzeby mieszkańców tych miast. Regiony to także Częstochowa, Pajęczno, Zduńska Wola, Kłobuck i szereg innych, mniejszych lub większych miejscowości. To także potrzeby tych miejscowości, często zupełnie inne, aniżeli wydaje się to przez pryzmat urzędniczego biurka w urzędzie marszałkowskim w Łodzi czy Katowicach. Regiony to także ciążące ku sobie, a nie ku miastom wojewódzkim systemy tworzące subregiony, mające wzajemne powiązania gospodarcze, handlowe czy edukacyjne, a także komunikacyjne.

Dlaczego Panowie Marszałkowie dzielicie społeczności regionalne na lepsze i gorsze?

Dlaczego tworzycie scentralizowane systemy transportowe, przyjmując błędne założenia, że mieszkańcy potrzebują sprawnej siatki transportu zbiorowego jedynie do miast wojewódzkich. Jednocześnie powodujecie Panowie stopniowy zanik połączeń na tzw. obszarach stykowych. Niestety Panowie,jako marszałkowie i organizatorzy regionalnego transportu pasażerskiego jesteście odpowiedzialni za trwającą od kilku lat systemową likwidację połączeń o charakterze regionalnym na obrzeżach województw łódzkiego i Sląskiego. To także na Panów spada współodpowiedzialność za planowaną likwidację peronów wzdłuż linii kolejowej 146.

Szanowny Panie Marszałku województwa łódzkiego. Dlaczego nie realizuje Pan deklaracji, jaką w 2014 roju złożył Pan w przededniu wyborów samorządowych?
Deklarował Pan wówczas, że niezwłocznie po rewitalizacji linii kolejowej 131 tzw. magistrali węglowej poczyni Pan niezwłocznie starania o przywrócenie regionalnych połączeń kolejowych na trasie ze Zduńskiej Woli do Częstochowy, Tarnowskich Gór i dalej Katowic. Tym czasem z niewiadomych powodów obecnie uznał Pan, ignorując wolę społeczną, że do roku 2030 nie będzie rozważana możliwość wznowienia takich połączeń.

Jak w tej sytuacji ocenić Pańską wiarygodność? Czy Pana słowa należy traktować poważnie, czy tylko jako kłamstwa polityczne? Czy w tej sytuacji zachowuje się Pan jak człowiek honoru? Dlaczego nie raczył Pan mimo upływu ponad roku odpowiedzieć na zapytanie firmy Multiconsult, przygotowującej dokumentację remontową dla linii 146 na pytanie o plany reaktywacji połączeń na w/w linii. Czy w ten sposób stosując uniki i wykazując swoją arogancję chce Pan uciec przed odpowiedzialnością za powierzone Panu zadanie organizacji przewozów?

Szanowny Panie Marszałku Województwa Śląskiego, dlaczego podtrzymuje Pan bez konsultacji społecznych swoją decyzję z lutego 2015 roku o niezamawianiu połączeń na linii 146 Częstochowa - Chorzew Siemkowice (Zduńska Wola) oraz na linii 131, na odcinku Herby Nowe -Chorzew Siemkowice (Zduńska Wola)? Dlaczego uparcie dąży Pan do marginalizacji społeczno-gospodarczej subregionu częstochowskiego?

Szanowni Panowie Marszałkowie. Transport kolejowy ciągle dla wielu regionów pozostaje ważnym elementem integrującym i rozwojowym. W wielu miejscach transport kolejowy jest też jedyną, sensowną alternatywą dla rozwoju aktywności społecznej i zawodowej. Sytuacja taka ma też miejsce w przypadku linii kolejowej 146 Wyczepy - Chorzew Siemokowice. Jest ona ważnym elementem rozwoju dla mieszkańców takich miejscowości jak Pajęczno, czy Biała Pajęczańska, ale też dla pełniącej rolę stolicy subregionu Częstochowy. Wbrew obiegowym opiniom linia ta cieszyła się dużą frekwencją pasażerów aż do momentu zawieszenia przewozów, co miało miejsce w grudniu 2012 roku, służąc mieszkańcom zachodniej części województwa łódzkiego i miejscowościom z północnej części województwa śląskiego. Nie tylko w przewozach regionalnych ale też na dalsze odległości, dowożąc pasażerów do stacji przesiadkowych w Zduńskiej Woli i Częstochowie.

Planowana na 2017 rok rewitalizacja linii 146 w połączeniu z już trwającą rewitalizacją rewitalizacją linii 131 pozwoli uzyskać bardzo atrakcyjne czasy przejazdu. Dla pociągów osobowych w pełnej relacji Zduńska Wola - Częstochowa na poziomie 1 godziny 15 minut, dla relacji Chorzew Siemkowice - Częstochowa czas ten nie powinien przekroczyć 45 minut. Jeszcze atrakcyjniejsze mogą być czasy pociągów regionalnych przyspieszonych. Szansy jaką daje planowana modernizacja nie wolno zaprzepaścić.

Szanowni Panowie zmodernizowana linia 146 pozwoli ponownie na cywilizowany transport dla mieszkańców tego obszaru. Przy zastosowaniu nowoczesnego taboru i co ważne dostosowanego do potrzeb społecznych rozkładu jazdy połączenia pasażerskie staną się atrakcyjne. Jednakże, aby mogło to zostać zrealizowane konieczne jest utrzymanie infrastruktury pasażerskiej. Aby tak się stało niezbędna jest deklaracja Samorządu wojewódzkiego zarówno województwa łódzkiego, jak też śląskiego o ewentualnym wznowieniu przewozów.

Szanowni Panowie, najwyższy czas pochylić się nad tym zagadnieniem, przestać okazywać butę urzędniczą, przestać patrzeć na regiony tylko przez pryzmat miast
wojewódzkich i wąskiej grupy interesów tych miast, a spojrzeć przez pryzmat całych regionów. Dość lekceważenia interesów lokalnych społeczności.

Szanowni Panowie, na obecnym etapie jest jeszcze czas, aby złożyć stosowne deklaracje, tym samym doprowadzić do utrzymania infrastruktury peronowej na linii 146, ale najważniejsze, aby nastąpiło faktyczne wznowienie przewozów padażerskich na przedmiotowej linii, czego oczekujemy.

Do wiadomości:

- Polskie Linie Kolejowe S.A.

- Ministerstwo Budownictwa i Infrastruktury

- Prezydent Miasta Zduńska Wola

- Starosta Powiatu Zduńskowolskiego

- Starosta Powiatu Łaskiego

- Starosta Powiatu Wieluńskiego

- Starosta Powiatu Pajęczańskiego

- Starosta Powiatu Bełchatowskiego

- Starosta Powiatu Częstochowskiego

- Marszałek województwa łódzkiego

- Marszałek województwa śląskiego

- Wójt Gminy Siemkowice

- Burmistrz Gminy i Miasta Pajęczno

- Wójt Gminy Nowa Brzeźnica

- Wójt Gminy Kiełczygłów

- Wójt Gminy Rząśnia

- Wójt Gminy Mykanów

- Wójt Gminy Strzelce Wielkie

- Lokalne media

M.K, źródło: Zduńskowolskie Wieści Kolejowe
Fot. Redakcja ZdunskaWola24.pl

Najnowsze ogłoszenia

Komentarze (1)

  • ~gość_2940 (IP: *.*.78.111), 08.01.2017, 18:00
    podpisz się pod petycją: http://www.petycje.pl/petycja/12156/petycja_w_sprawie_likwidacji_peronow_na_linii_146_wyczerpy_-_chorzew_siemkowice.html
    0
    Jestem przeciw!
    Jestem za!
    Zgłoś do moderacji
~ Użytkownik niezarejestrowany [zarejestruj się w 30 sekund]
Wszystkie komentarze umieszczone pod informacjami prasowymi w portalu ZdunskaWola24.pl nie są moderowane w czasie rzeczywistym, nie są więc weryfikowane przed ich automatyczną publikacją. Wpisy łamiące prawo należy zgłaszać bezpośrednio do Wydawcy portalu.
Dodając komentarz na niniejszej stronie internetowej, autor tego komentarza oświadcza, że rozumie i świadomie akceptuje bezwarunkowe prawo Wydawcy portalu ZdunskaWola24.pl do usunięcia lub modyfikacji wpisanego komentarza oraz brak gwarancji zapewnienia ciągłości publikacji wpisanego komentarza, jako korespondencji niezamówionej przez Wydawcę portalu ZdunskaWola24.pl. Autor tego komentarza oświadcza również, że rozumie i akceptuje Regulamin portalu ZdunskaWola24.pl.
dodaj komentarz
W nauce istnieje tylko fizyka, reszta to zbieranie znaczków.
© 2011-2024 ZdunskaWola24.pl
zamknij
okanuluj