Zduńska Wola

szukaj w serwisie
zaloguj Przypomnij dane

Wiadomości / Spoza powiatu

Ustaw mniejszą czcionkę
Ustaw standardową czcionkę
Ustaw większą czcionkę
Kliknij, aby zobaczyć fotogalerię

Jak nazwać swoje produkty

Redakcja, 22.03.2017, 12:00

Do artykułu dołączona jest fotogaleria

Dobra nazwa dla produktów stanowi podstawę ich identyfikacji wizualnej. Jest też najważniejszym elementem, wokół którego buduje się markę i renomę każdego produktu. Produkt jest również jednym z czterech elementów marketingu - mix. Jaka zatem wybrać nazwę dla swoich produktów?

← REKLAMA

Czym jest produkt?
Teoretycznie prosta sprawa, ponieważ jest to pojęcie powszechnie znane i używane. Czym jednak jest produkt w oczach ekonomisty? Najprościej mówiąc, produktem może być wszystko, co można zaoferować na rynku jako przedmiot wymiany, czyli każde dobro lub usługa, którą nabywamy w celu zaspokojenia swoich potrzeb.
Wybór dobrej nazwy dla produktu wiąże się z tak zwanym oznakowaniem produktu. Polega ono na świadomym doborze cech, kompozycji i kolorów, czyli tak naprawdę na stworzeniu znaku towarowego dla konkretnego produktu. Takie działanie umożliwi pewnego rodzaju dialog, wymianę informacji pomiędzy producentem, produktem i konsumentami. W skład wyżej omawianego oznakowania wchodzą też takie elementy, jak skład i działanie, sposób przechowywania, termin przydatności i data produkcji oraz wiele innych.

Faza akceptacji a znaczenie nazwy produktu
Żeby dogłębniej zrozumieć znaczenie powyżej opisanego działania, poznaj fazy akceptacji produktów przez konsumentów:

1. Faza uświadomienia - konsumenci mają świadomość wprowadzenia na rynek nowego produktu, ale jest to w zasadzie tylko czysto teoretyczny fakt, ponieważ nie mają o nim żadnych informacji. W tym przypadku nazwa pełni zatem funkcję czysto zapoznawczą, kreuje tak zwane pierwsze wrażenie.
2. Faza zainteresowania - stopniowo wprowadzane są powszechnie dostępne informacje, co pozwala zainteresowanym poznać produkt. Można więc potraktować ten etap jako fazę zapoznawczą, która składa w jedną całość takie elementy układanki, jak jego nazwa, wygląd, czy charakter.
3. Faza ewaluacji - jest to tak zwany czas na zastanowienie, ponieważ to właśnie w tej fazie konsumenci podejmują decyzję, czy jest to produkt wart zakupienia. Klienci dokonują zatem wstępnej oceny swoich potrzeb. Sama nazwa na tym etapie nie ma już charakteru informacyjnego, a stanowi jedynie sposób identyfikacji.
4. Faza próby - konsumenci posiadają już dany produkt i prowadzą fazę testów, aby wyrobić własną opinię na jego temat. W tym wypadku zatem produkt istnieje w ich głowach pod konkretną nazwą, która podobnie jak w poprzedniej fazie stanowi jego podstawową identyfikację.
5. Faza akceptacji - produkt zyskuje zaufanie konsumentów i trafia na ich stałą listę zakupów, a tym samym nazwa na stałe pozostaje jego wizytówką.

O czym warto pamiętać przy tworzeniu nazwy dla produktów?
Chwytliwa nazwa dla produktu powinna wpisywać się w cele jego marki. Specjaliści uważają, że wybór nazwy dla produktu najlepiej zacząć od segmentacji rynku.
Na tym etapie trzeba odpowiedzieć na podstawowe pytania: do kogo jest kierowana ta oferta, jaki jest charakter marki, co ma być główną cechą wprowadzanego produktu. Dzięki odpowiedziom powstaną wytyczne dotyczące kierunku działania przy tworzeniu dobrej nazwy produktu.

Kolejnym aspektem tworzenia nazw produktów jest ich siła przekazu lub inaczej mówiąc perswazji. Ważne jest bowiem, aby nazwa produktu wywoływała silne powiązanie i umożliwiała nawiązanie pewnego rodzaju relacji.
Gotowa nazwa produktu nie powinna być również skomplikowana, ponieważ znacznie utrudni to jej zapamiętywanie. Badania konsumenckie wykazują, że najlepsze nazwy są krótkie i proste.

Co więcej, przy wyborze nazwy, powinno kierować się jej przeznaczeniem. Warto więc podjąć decyzję, czy produkt sprzedawany będzie tylko na terenie kraju, czy również poza jego granicami. Jest to o tyle ważny aspekt, że nazwy dla produktów międzynarodowych powinny być uniwersalne językowo. Pierwszą ważną kwestią jest unikanie polskich znaków, które dla obcokrajowców będą stanowiły nie lada wyzwanie. Drugą sprawą jest znaczenie danej nazwy w innych językach.

Historia odnotowuje wiele przypadków takich wpadek nazewniczych.
Mitsubishi Pajero - znana nazwa modelu samochodu Mitsubishi Pajero, która w języku hiszpańskim oznacza onanistę.
Ford Pinto - kolejna nazwa samochodu, która okazała się wstydliwa, ponieważ pinto w Brazylii oznacza męskie genitalia.
Chevrolet Nova - ta nazwa okazała się wyjątkowo nietrafiona dla samochodu, ponieważ w języku hiszpański "no va" to "nie jedzie".

Na podstawie powyższych przykładów można zauważyć, że wpadki ze wstydliwymi nazwami nie dotyczą wcale małych firm, ale często również dużych, światowych koncernów.

Tworząc nazwę dla firmy pamiętaj, że oznaczenie firmy stanowi podstawę identyfikacji wizualnej biznesu. Nazwy dla produktów mają takie samo znaczenie dla powodzenia biznesu, co nazwy firm, ponieważ produkt jest jednym z głównych elementów strategii marketingowych. Dobra nazwa produktów jest zatem niezwykle ważna, a przy jej wyborze warto zwrócić uwagę na omówione powyżej czynniki.

źródło: Promoship/Mat.pras

Najnowsze ogłoszenia

Komentarze (0)

  • Dodaj komentarz jako pierwszy!
~ Użytkownik niezarejestrowany [zarejestruj się w 30 sekund]
Wszystkie komentarze umieszczone pod informacjami prasowymi w portalu ZdunskaWola24.pl nie są moderowane w czasie rzeczywistym, nie są więc weryfikowane przed ich automatyczną publikacją. Wpisy łamiące prawo należy zgłaszać bezpośrednio do Wydawcy portalu.
Dodając komentarz na niniejszej stronie internetowej, autor tego komentarza oświadcza, że rozumie i świadomie akceptuje bezwarunkowe prawo Wydawcy portalu ZdunskaWola24.pl do usunięcia lub modyfikacji wpisanego komentarza oraz brak gwarancji zapewnienia ciągłości publikacji wpisanego komentarza, jako korespondencji niezamówionej przez Wydawcę portalu ZdunskaWola24.pl. Autor tego komentarza oświadcza również, że rozumie i akceptuje Regulamin portalu ZdunskaWola24.pl.
dodaj komentarz
W nauce istnieje tylko fizyka, reszta to zbieranie znaczków.
© 2011-2024 ZdunskaWola24.pl
zamknij
okanuluj