W sobotę, 29 listopada, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przekazała do ruchu ostatni z odcinków drogi ekspresowej S8 w województwie łódzkim.
Centralna Polska korzysta już z bezpośredniego i bezpieczniejszego niż dotychczas połączenia drogą ekspresową z Dolnym Śląskiem. Stało się to możliwe po oddaniu do użytku ostatniego realizowanego odcinka S8 w woj. łódzkim.
Przekazany dziś do ruchu fragment trasy jest najdłuższym ze wszystkich, jakie powstały na odcinku Walichnowy- Łódź i liczy 33,6 km. Podobnie jak pozostałe ma betonową nawierzchnię, dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, o szerokości 3,5 metra każdy i pas awaryjny szeroki na 2,5 metra.
Droga została wybudowana z rezerwą na trzeci pas ruchu w każdym z kierunków. Dobudowa trzeciego, zewnętrznego pasa, będzie możliwa bez ingerencji w obiekty inżynierskie znajdujące się na trasie. Po nowej drodze mogą jeździć najcięższe dopuszczone do ruchu pojazdy, co oznacza, że nawierzchnia wytrzymuje nacisk 11,5 tony na oś pojazdu.
Obecnie przejazd z Wrocławia do Łodzi trwa jedynie ok. 2 godz. i jest bezkolizyjny. Jeszcze niedawno temu taka podróż przebiegała przez wiele miejscowości i trwała nawet do 5 godz.
Oddany do ruchu odcinek łączy Sieradz z Łaskiem i biegnie przez powiaty: sieradzki, zduńskowolski i łaski. Trasa ta, wyprowadzając ruch kołowy z miejscowości, znacznie przyczynia się do poprawy poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego w terenach zabudowanych, przez które wcześniej przebiegał ruch.
Na drogę ekspresową S8 można wjechać, lub z niej zjechać wyłącznie za pośrednictwem węzłów. Oznacza to, że nie ma na niej tradycyjnych, kolizyjnych skrzyżowań jednopoziomowych, co podyktowane jest względami bezpieczeństwa. Na przekazany do ruchu odcinek można się dostać jednym z pięciu węzłów, licząc od zachodu: Sieradz-Południe, Sieradz-Wschód, Zduńska Wola-Zachód, Zduńska Wola-Wschód (dawniej węzeł Karsznice) i od strony Łodzi węzeł Łask. Trasa na całej długości, zgodnie z wymogami drogi ekspresowej została ogrodzona. Po nowej drodze można podróżować z maksymalną prędkością 120 km/h.
Odcinek został wykonany przez konsorcjum: Dragados i Pol-Aqua, a jego koszt budowy wyniósł blisko 1,4 mld zł.
Zadanie "Budowa drogi ekspresowej S8 Walichnowy-Łódź" składało się z 9 odcinków, realizowanych w ramach 8 kontraktów. W ramach projektu powstało aż 114 km 2-jezdniowej drogi ekspresowej o nawierzchni betonowej. Wyjątkiem od tej technologii były odcinki 3 i 7. Trzeci, będący obwodnicą Sieradza od S8 do DK 12 o długości 6 km na nawierzchnię bitumiczna i jedną jezdnię. Siódmy, o długości 3,6 km stanowi odcinek drogi ekspresowej S14 i ma dwie jezdnie o nawierzchni bitumicznej.
Łączny koszt budowy wszystkich dziewięciu odcinków to ponad 4,5 mld zł. Jeśli doliczymy do tego odcinek drogi S8 Piotrków Trybunalski - granica województwa mazowieckiego, który powstał w latach 2009-2012 w wyniku przebudowy drogi krajowej nr 8 do standardu trasy ekspresowej, otrzymujemy wartość niemal 6,8 mld zł i łączną długość blisko 200 km.
Aby dojechać bezkolizyjnie z Wrocławia do Warszawy, potrzebne będą jeszcze brakujące odcinki autostrady A1 znajdujące się na wschód od Łodzi. Jednym z nich dojedziemy do autostrady A2, innym - do Piotrkowa Trybunalskiego, skąd swój bieg ma dalsza część drogi S8. Prace przy budowie A1 ciągną się od 2010 roku. Obecnie zakłada się, że droga ta będzie gotowa w 2016 roku.
Zobacz także: Tak wygląda S8 w okolicach Sieradza