Nauczycielki ze zduńskowolskich przedszkoli biorą udział w kursie metodycznym w Wielkiej Brytanii. W ramach projektu "Nowa podstawa - Nowe wyzwanie" przeszkolonych zostanie 50 osób. Zduńska Wola pozyskała na jego realizację 367 868,47 zł. Projekt jest finansowany z Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój.
Zgodnie z aktualną podstawą programową w wychowaniu przedszkolnym po 1 września 2017 roku wszystkie przedszkolaki mają zostać objęte nauką jednego języka obcego. W placówkach zduńskowolskich będzie to język angielski. Dlatego nauczyciele wychowania przedszkolnego poszerzają swoje kompetencje. Partnerem miasta Zduńska Wola w realizacji tego projektu jest brytyjska szkoła średnia Lincoln Christ’s Hospital School. Właśnie do Lincoln wyjeżdżają zduńskowolscy pedagodzy. Podzieleni na 10-osobowe grupy, spędzają w Wielkiej Brytanii tydzień.
W pierwszych dniach była wizytacja brytyjskich placówek oświatowych - mówi Alicja Strzelecka, dyrektor Publicznego Przedszkola nr 6, uczestniczka projektu - obserwowałyśmy, zwiedzałyśmy, a później bezpośrednio włączałyśmy się w pracę danej placówki. Uczestniczyłyśmy aktywnie w zajęciach, rozmawiałyśmy z dziećmi, wymieniałyśmy nasze doświadczenia z nauczycielkami tych placówek. Miałyśmy sposobność obejrzenia od strony metodycznej prowadzenie zajęć, głównie interesowały nas zajęcia z języka angielskiego, bo o to nam przede wszystkim chodziło - żeby zerknąć od strony metodycznej jak wygląda wprowadzanie liter, alfabetu, wyrazów, słownictwa angielskiego - podkreśla.
Z kursu skorzystały już 4 grupy nauczycieli. Ostatni zespół wyjedzie w październiku. Poza wyjazdami projekt obejmuje również kurs języka angielskiego w Polsce.
Partner projektu:
Brytyjska szkoła średnia Lincoln Christ’s Hospital School.
Uczestnicy projektu:
Nauczycielki przedszkolne, którzy zamierzają lub są w trakcie zdobywania niezbędnych kwalifikacje językowych do nauczania języka angielskiego w swoich placówkach.
Cele kursu:
rozbudowanie warsztatu nauczycielskiego o nowo zdobyte doświadczenie w zakresie nauczania języka angielskiego;
stworzenie bazy dobrych pomysłów i praktyk adaptowalnych z gruntu brytyjskiego na polski;
rozwinięcie świadomości międzykulturowego aspektu edukacji wśród uczestników;
podniesienie kompetencji oraz przełamanie barier językowych nauczycieli poprzez możliwość komunikacji w języku angielskim w naturalnym środowisku;
zbudowanie platformy porozumienia z nauczycielami z Wielkiej Brytanii, wymiana pomysłów i doświadczeń związanych z edukacją dzieci.
Dzięki kursowi nauczyciele nie tylko zdobędą niezbędną wiedzę metodyczną, związaną z wprowadzaniem nauki języka angielskiego wśród najmłodszych ale również podszlifują swój język angielski. Ważnym elementem udziału w kursie jest także aspekt kulturowy, poznanie systemu oraz środowiska szkolnego w Wielkiej Brytanii. Współpraca, nawiązywanie kontaktów i poznanie materiałów tworzonych przez innych nauczycieli i dążenie do tworzenia własnych będzie wartością dodaną udziału nauczycieli w projekcie. Dzięki temu nauczyciele mają szansę tworzyć i udoskonalać własne autorskie programy.
Ponieważ projekt spotkał się z bardzo pozytywnymi ocenami jego uczestników, miasto 2 stycznia tego roku złożyło wniosek o dofinansowanie kolejnych szkoleń, tym razem dla nauczycieli klas 0 - III szkół podstawowych.