Hałas, który tworzą samochody poruszające się po trasie szybkiego ruchu S8 mieszkańcy osiedla Nowe Miasto w Zduńskiej Woli odczuwają jako dotkliwy. Domagają się, aby dokonać stosownych pomiarów. GDDKiA informuje, że może to nastąpić nie wcześniej niż 2017 roku.
Dopiero miesiąc minął od otwarcia odcinka drogi S8 w naszym powiecie. Sama droga cieszy, ale odczuwalny szum przejeżdżających samochodów mieszkańcy osiedla Nowe Miasto odczuwają dokuczliwie, mimo że dzieli ich od S8 kilkuset metrowy pas zieleni. Podobny problem mają mieszkańcy ul. Jodłowej. Granica lasu również nie tłumi powstającego szumu, a inwestor w tych fragmentach trasy nie zastosował ekranów wygłuszających.
Z pismem w tej sprawie wystąpił na ostatniej sesji miasta radny z Nowego Miasta Dariusz Kmiecik, który mówił, że
-Hałas jest naprawdę przeogromny. Słychać go w domach nawet przy zamkniętych oknach - tłumaczył Kmiecik.
GDDKiA nie pozostawia złudzeń. Takie pomiary zostaną wykonane, ale dopiero w 2017 roku, gdy cała droga S8 zostanie oddana do użytku. Urząd opiera się na decyzji środowiskowej wydanej w styczniu 2010 roku.
"Inwestycja zrealizowana została na podstawie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach z dniach 8 stycznia 2010 r. (RDOŚ-10-WOOS/6613/1688/2010/mg) wydanej przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Łodzi, na podstawie raportu o oddziaływaniu na środowisko, w którym wykonano analizy oddziaływania na klimat akustyczny i zaproponowano wymagane urządzenia ochrony środowiska. Zgodnie z wynikami raportu, a także prognozą wykonaną na etapie ponownej oceny oddziaływania na środowisko osiedle Nowe Miasto nie znajduje się w zasięgu ponadnormatywnego oddziaływania. Z tego też powodu nie zaproponowano ekranów na odcinku od km 157+800 do km 160+900. Jednocześnie należy mieć na uwadze fakt, że osiedle oddalone jest od drogi o ponad 400 m i oddzielone od niej pasem lasu. (...)
Zgodnie z wymienioną wcześniej decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach inwestor jest zobowiązany do wykonania analizy porealizacyjnej w zakresie poziomu hałasu. Analizę porealizacyjną GDDKiA wykonywać będzie rok po oddaniu inwestycji do użytkowania całego przedsięwzięcia objętego decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach. W przypadku drogi ekspresowej S8 ostatni odcinek winien zostać oddany do użytkowania w 2016 r., dlatego też analiza porealizacyjna wykonywana będzie w roku 2017. Składana ona będzie do właściwych organów ochrony środowiska: Marszałka Województwa Łódzkiego, Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w Łodzi oraz do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Łodzi. Na podstawie wyników analizy porealizacyjnej, w przypadku stwierdzenia przekroczeń, organy te będą nakładały na GDDKiA obowiązki wykonania dodatkowych zabezpieczeń akustycznych. " - odpowiada w imieniu GDDKiA Łukasz Jóźwiak, kierownik Zespołu Komunikacji z Biura Generalnego Dyrektora.