Pierwszy transport intermodalny z terminalu PKP Cargo Zduńska Wola Karsznice wyruszył do Rotterdamu.
ołączenie intermodalne z terminala w Karsznicach z portem w Rotterdamie i dalej z Wielką Brytanią rusza 10 kwietnia. Pierwszy pociąg wyjedzie na szlak o godz. 18.
To początek działalności terminala PKP Cargo Zduńska Wola - Karsznice. Transport to 18 wagonów z 36 naczepami. Trasa pociągu prowadzi z Karsznic do portu morskiego w Rotterdamie, gdzie naczepy firmy Agromex spod Zduńskiej Woli i holenderskiej DFDS Seaways zostaną załadowane na prom. W Wielkiej Brytanii trafią znów na koła i zostaną rozwiezione do odbiorców.
W kwietniu zaplanowanych jest kilka transportów testowych, jak zapowiada Wojciech Fraszka, współwłaściciel firmy Agromex. Natomiast od 8 maja uruchomione zostaną regularne transporty po dwa pociągi tygodniowo.
Wagony, które Agromex wykorzystają do obsługi nowego połączenia intermodalnego z do Wielkiej Brytanii z terminalu PKP CARGO Zduńska Wola - Karsznice to wagony dwukieszeniowe T3000E, przeznaczone do przewozu naczep ciężarowych, w tym typu Mega, ale mogą również przewozić kontenery i kontenery-cysterny.
Terminal PKP Cargo Zduńska Wola - Karsznice
Centrum Logistyczne Zduńska Wola - Karsznice, czyli Terminal multimodalny Zduńska Wola - Karsznice został oficjalnie otwarty 15 listopada 2023 roku. Inwestorem jest spółka PKP Cargo Terminale, ale budowę wsparły samorządy. W 2013 roku przygotowano dokumentację, która została wykorzystana podczas ubiegania się o unijną dotację.
Powiat zduńskowolski w partnerstwie z samorządami miasta i gminy Zduńska Wola, a także gminy Sędziejowice oraz Łask i powiatem łaskim, przygotował projekt Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Zduńska Wola Karsznice. Opracowanie projektowe, jakie wówczas powstało, w 2020 roku nieodpłatnie zostało przekazane przez samorządy spółce PKP Cargo. To projekty budowy portu wraz z infrastrukturą, raporty i gotowy wniosek o dofinansowanie. Na jego podstawie kolejowa spółka ubiegała się o unijną dotację.
Centrum Logistyczne Zduńska Wola - Karsznice to inwestycja o wartości 128 mln zł, na którą spółka kolejowa dostała 51,7 mln zł dofinansowania z unijnych funduszy w ramach Regionalnego programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego. Dotację zaakceptowała Komisja Europejska, a ostatnia transza z tej kwoty została przekazana 11 marca 2024 roku.
Docelowo terminal ma obsługiwać ruch wielkości 500 tys. kontenerów rocznie, czyli około tysiąca kontenerów dziennie. Możliwości przeładunkowe w Zduńskiej Woli Karsznicach docelowo sięgną 220 tys. TEU rocznie, natomiast pojemność składowa wyniesie 4500 TEU. Będzie to największy tego typu obiekt w centralnej części Polski, jak podaje PKP Cargo. TEU, to jednostka pojemności równoważna objętości kontenera o długości 20 stóp, z angielskiego "twenty-foot equivalent unit".
Lokalizacja wpisuje się w transeuropejską sieć transportowa - TEN-T. Terminal umiejscowiono na skrzyżowaniu szklaków kolejowych Bałtyk - Adriatyk oraz szlaku z Chin. A przy tym jest w dużej bliskości ekspresowej drogi S8.
Terminal Zduńska Wola - Karsznice wyposażony został w inteligentne systemy optymalizujące operacje logistyczne, w tym w automatyczny system identyfikacji kontenerów i rozpoznawania potencjalnych uszkodzeń oraz elektroniczny system obsługi zleceń, przydzielania slotów dla składów kolejowych i samochodów ciężarowych.
Terminal o powierzchni 13 ha z placem składowym o powierzchni 33 000 mkw., oferuje przeładunek i składowanie kontenerów próżnych i ładownych z przesyłką neutralną i niebezpieczną, przeładunek i składowanie naczep, nadwozi wymiennych i kontenerów w tym kontenerów chłodni, z towarem neutralnym, niebezpiecznym i w stanie próżnym, tank kontenerów oraz paletyzację, konfekcjonowanie i dekonfekcjonowanie towarów z kontenerów.